zaterdag 12 januari 2013

Groen doen


Ik probeer groen te leven. Voor mij houdt dat in dat ik bewuster nadenk over de keuzes die ik maak. Maar dit betekent niet dat ik 100% groen ben. Door aanpassingen te doen in mijn dagelijks leven wordt ik steeds groener.
De veranderingen zijn meestal klein maar soms ook wat groter. Ook gaan dingen soms zo geleidelijk dat ik het niet eens opmerk.

Groen:
- Ik eet geen vlees.
- Ik eet zoveel mogelijk biologisch.
- Ik rijd geen auto (oké.. ik heb dan ook geen rijbewijs en auto, maar toch)
- Ik doe dus bijna alles op de fiets, ook goed voor de dagelijkse dosis               lichaamsbeweging.
- Ik gebruik natuurlijke shampoo en douchegel. Deze zijn beter voor het milieu en beter voor mijn huid en haar
- Ik koop geregeld tweedehands kleding.
- De verwarming staat meestal op 19 graden, als ik het koud heb ga ik onder een dekentje zitten of zet een hoop kaarsen aan.
- Ik gebruik een bio dagcrème.
- Ik koop vaak te veel eten, alles wat over is vries ik in.
- Ik gebruik natuurvriendelijke schoonmaakmiddelen. 
Groener willen zijn:
- Meer streekgebonden producten kopen.
- Meer seizoensgebonden producten kopen.
- Meer veganistisch eten, de vegan challenge gaat hier een goed begin voor zijn!
- Mijn gehele beauty stash dierproefvrij maken (stiekem schaam ik me er wel een beetje voor dat dit nog niet het geval is..)
- Ik wil wat meer 'zero waste' gaan leven, minder weggooien dus.
Ik vind het fijn om groen(er) te leven. Met alle beetjes die ik bijdraag hoop ik de wereld een klein beetje beter te maken. Ik hoop dat meer mensen het ook fijn gaan vinden om groen(er) te leven, dan kunnen kleine beetjes steeds groter worden en wordt onze wereld een mooiere planeet waar we langer van kunnen genieten.
Hebben jullie nog tips? Hoe proberen jullie groener te leven? Ik lees het graag bij de comments!

2 opmerkingen:

  1. Makkelijke manieren om wat groener te zijn: grote organisaties als Greenpeace een handje helpen met mailacties (bijvoorbeeld tegen Shell op dit moment, of ze niet in de polen willen boren). Kost niks en is zo gebeurd. Je eigen oude speelgoed (en boeken/DVD's/kleding etc.) op marktplaats zetten en er iemand anders blij mee maken. Regifting of tweedehands cadeautjes kopen. Meer letten op/leren over waar je voedsel vandaan komt (kiwi's uit Nieuw-Zeeland, druiven uit Chili, heb je die echt nú nodig of kun je ook heel goed seizoensgroente/fruit eten?). Minder voedsel verspillen (zie mijn blogjes daarover). Je plastic recyclen. Papier aan twee kanten gebruiken (ook als je print). Nieuwe kleding kopen die gemaakt is van biologisch katoen, bamboe of een ander milieuvriendelijk(er) gewas. En de lijst gaat nog wel even door, geloof ik... ;-) Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een hoop goede ideeën, dankjewel! Hier kan ik zeker wat mee! :)

    BeantwoordenVerwijderen